Ο ΧΑΡΤΗΣ ΤΩΝ 23 ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΚΟΠΩΝ ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Οι συνταξιούχοι έχουν πληρώσει ακριβά το τίμημα των μνημονίων καθώς έχουν υποστεί 23 περικοπές, με τις συνολικές απώλειες να ξεπερνούν τα 50 δισεκατομμύρια ευρώ.
Το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων καταγράφει τον χάρτη όλων των δραματικών περικοπών κατά τη διάρκεια των μνημονίων σημειώνοντας ότι «οι συντάξεις μετατρέπονται σε φιλοδωρήματα και με τη νέα περικοπή της προσωπικής διαφοράς το 2019 σε συνδυασμό με την μείωση του αφορολογήτου».
Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Ενιαίου Δικτύου Συνταξιούχων Νίκος Χατζόπουλος, «οι μειώσεις που έχουν υποστεί τα εισοδήματα μας είναι μεγάλες, γιατί δεν είναι μόνο η μείωση στη σύνταξη μας, είναι και η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, η αύξηση της φορολογίας, όλα αυτά τα «χαράτσια» που έχουν μειώσει το εισόδημα των συνταξιούχων περισσότερο από 50%».
Ακολουθεί ο χάρτης των 23 μνημονιακών περικοπών στις συντάξεις
1. Το 2010, πριν την υπογραφή του πρώτου Μνημονίου ψηφίστηκε η περικοπή των δώρων, 13ης και της 14ης κύριας σύνταξης.
2. Όλοι οι συνταξιούχοι (2011)κάτω των 60 ετών -ανάλογα με τα ποσά των συντάξεων που ελάμβαναν- υπέστησαν μειώσεις από 6% έως 10%. Συγκεκριμένα, για συντάξεις άνω των 1.700 ευρώ η μείωση ξεκινούσε από 6%, ενώ για περικοπές μεγαλύτερες των 3.000 ευρώ έφταναν ακόμα και το 10%.
3. Επιβλήθηκε(2011) ειδική εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων από 3% έως 13% (κλιμακωτά) για ποσά συντάξεων από 1.400 ευρώ και άνω. Παράλληλα, ξεκίνησαν και κλιμακωτές περικοπές στις επικουρικές συντάξεις από 3% για ποσά άνω των 300 έως 10% για επικουρικές άνω των 650.
4. Περικοπές στις κύριες συντάξεις των νέων συνταξιούχων το 2011. Συγκεκριμένα, οι μικρότεροι των 55 ετών υπέστησαν 40% μείωση για ποσά άνω των 1.000 ευρώ, ενώ οι μικρότεροι των 60 και μεγαλύτεροι των 54 ετών υπέστησαν μείωση 20% για ποσά άνω των 1.200 ευρώ. Ταυτόχρονα, ξεκίνησαν μειώσεις από 15% έως και 30% για ποσά άνω των 150 ευρώ και στις επικουρικές συντάξεις.
5. Αναδρομικά, από τον Ιανουάριο του 2012, επιβλήθηκαν νέες μειώσεις σε όσες είχαν απομείνει «υψηλές», για παράδειγμα μειώσεις έως 12% υπέστησαν όσες ήταν άνω των 1.300 ευρώ. Με τον ίδιο νόμο, μειώθηκαν εκ νέου και οι επικουρικές. Συγκεκριμένα για ποσά άνω των 250 ευρώ η μείωση ήταν 10%, ενώ για ποσά από 251 έως 300 ευρώ η μείωση διαμορφώθηκε στο 15%, και για ποσά άνω των 300 ευρώ η μείωση άγγιξε το 20%.
6. Μείωση(2012) στο άθροισμα κύριας και επικουρικής, δηλαδή στο σύνολο της σύνταξης. Συγκεκριμένα, ποσά από 1.000-1.500 ευρώ υπέστησαν μείωση 5%, 1.500-2.000 μείωση 10%, από 2.000-3.000 μείωση 15%, και ποσά από 3.000 ευρώ και άνω, μείωση 20%. Ταυτόχρονα, καταργήθηκαν τα επιδόματα δώρων στις κύριες και τα δώρα στις επικουρικές.
7. Οριζόντιες μειώσεις κατά 5,2% σε όλες τις επικουρικές το 2014.
8. Μειώθηκαν οι κατώτατες συντάξεις σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.
9. Μειώθηκαν τα ποσά των πρόωρων συντάξεων κατά 10% για τους συνταξιούχους ιδιωτικού τομέα .
10. Μειώνονται σε 250.000 συνταξιούχους μέχρι και 40% οι επικουρικές .
11. Κατάργηση ΕΚΑΣ σε σχεδόν 160.000 χαμηλοσυνταξιούχους.
12. Μειώσεις έως και 45% στα μερίσματα ΜΤΠΥ.
13. Όλοι οι νέοι συνταξιούχοι θα λάβουν συντάξεις μικρότερες κατά 30% -τουλάχιστον- λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού (νόμος Κατρούγκαλου).
14. Επιβολή αναδρομική από τον Οκτώβριο, το «πλαφόν» των 2.000 ευρώ για την ατομική σύνταξη (άθροισμα μίας κύριας και μίας επικουρικής σύνταξης ) και των 3.000 ευρώ ( άθροισμα πολλών κύριων συντάξεων και πολλών επικουρικών συντάξεων).
15. Αυστηρότερα κριτήρια στις συντάξεις χηρείας: Τέθηκε πλέον το όριο ηλικίας στα 55 έτη. Οι χήρες/χήροι άνω των 55 θα παίρνουν δια βίου τη σύνταξη. Εφόσον είναι 52 θα την παίρνουν για τρία χρόνια, θα τη χάνουν και μετά θα επαναχορηγείται στα 67. Αν είναι κάτω από 52 θα την εισπράττουν για τρία χρόνια, εκτός αν είναι μητέρες ανηλίκων οπότε θα τη λαμβάνουν μέχρι να ενηλικιωθεί το παιδί ή μέχρι να αποφοιτήσει (24 ετών).
16. Περικοπή κατά 60% στις συντάξεις όσων εργάζονται παραλλήλως.
17. Μειώσεις σε όσους συνταξιοδοτούνται πρόωρα.
18. Περικοπές από 15%-20% στα εφάπαξ .
19. Δραματική μείωση των νέων αναπηρικών συντάξεων (από Μάιο 2016).
20. Αύξηση της εισφοράς σε όλες τις κύριες συντάξεις υπέρ της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης (ΕΟΠΥΥ) από το 4% σε 6%. Το μέτρο αυτό οδήγησε σε αντίστοιχη έμμεση μείωση στις καθαρές αποδοχές 2,6 εκατομμυρίων συνταξιούχων από κύριες συντάξεις (θεσπίστηκε μέσα Ιουλίου 2015, ίσχυσε αναδρομικά από 1/7/2015 και οδήγησε σε επιπλέον 532 εκατ. ευρώ έσοδα για τον ΕΟΠΥΥ ετησίως).
21. Εισφορά 6% σε όλες τις επικουρικές συντάξεις υπέρ της ιατρο-φαρμακευτικής περίθαλψης (ΕΟΠΥΥ). Το μέτρο αυτό οδήγησε αντίστοιχη μείωση στις καθαρές αποδοχές 1,2 εκατομμυρίου συνταξιούχων από επικουρικές συντάξεις (θεσπίστηκε μέσα Ιουλίου 2015, ίσχυσε αναδρομικά από 1/7/2017 και απέδωσε επιπλέον 178 εκατ. ευρώ).
22. Εισφορά 14% επί του καθαρού δηλωτέου εισοδήματος 650.000 αγροτών (σ.σ. Ασφαλισμένων του τέως ΟΓΑ) για τον κλάδο κύριας σύνταξης (θεσπίστηκε αρχές Μαΐου, ισχύει από 1/1/2017 και προβλέπεται να αποδώσει έσοδα 450 – 500 εκατ. ευρώ).
23. Νεες περικοπές έως 18% για κύριες και επικουρικές καταβαλλόμενες συντάξεις από το 2019.Η νέα, αφορά περισσότερες από 900.000 κύριες συντάξεις που είχαν απονεμηθεί προ του Μαΐου 2016 και είναι υψηλότερες από τις συντάξεις - με τις ίδιες ακριβώς προϋποθέσεις - όπως αυτές προκύπτουν από το νόμο Κατρούγκαλου. Όσον αφορά τις επικουρικές εκτιμάται ότι το μαχαίρι θα θίξει 200.000 συνταξιούχους.
Ανδρέας Πετρόπουλος
Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τον συντάκτη τους, χωρίς να συμπίπτουν κατ' ανάγκη με την άποψη του Tvxs.gr.
Ποια είναι η αλήθεια για το θέμα των Συντάξεων; Ποιες μεταβολές επήλθαν την πρώτη μνημονιακή περίοδο 2010 - 2015, πόσο μειώθηκαν οι συντάξεις την συγκεκριμένη περίοδο; Πώς σταθεροποιήθηκε το σύστημα μετά το 2015, ποιές μειώσεις σημειώθηκαν την επίμαχη περίοδο και πως φτάσαμε στο 2019, με την αποφυγή μείωσης της προσωπικής διαφοράς και την επαναχορήγηση μια (τύπου) 13ης σύνταξης.
1.Τι πραγματικά συμβαίνει
Επί τεσσεράμισι χρόνια, εκατομμύρια συνταξιούχοι βομβαρδίζονταν και συνεχίζουν σε μεγάλο βαθμό εξακολουθούν να ακούνε και να διαβάζουν για τις μειώσεις των συντάξεων μετά το 2015. Ωστόσο, ποτέ δεν παρουσιάστηκε ένας πίνακας με στοιχεία ή έστω μια συγκεκριμένη κατηγορία συνταξιούχων που να επαληθεύει έστω και κατά περίπτωση τις (νέες) δραματικές απώλειες.
Ο λόγος κατά τη γνώμη μας ήταν προφανής. Έπρεπε να ξεχαστούν οι υπαρκτές περικοπές, οι δραματικές μειώσεις της περιόδου 2010 - 2014, που έφτασαν σε απόλυτα νούμερα τα 45 δισ. ευρώ και αντιστοιχούσαν στο 40% του εισοδήματος των συνταξιούχων.
Επιπλέον έπρεπε να εφευρεθεί και ένα ακόμα αφήγημα. Πόσες μειώσεις συντάξεων είχαμε την περίοδο 2010 - 2014 και πόσες μειώσεις την περίοδο 2015 - 2019;
Από τον Δεκέμβριο του 2018, όταν ακυρώθηκε και τυπικά η μείωση των παλαιών συντάξεων κατά 18% (προσωπική διαφορά) που θα αφορούσε 900.000 συνταξιούχους, το νέο αφήγημα της Νέας Δημοκρατίας, που έσπευσαν να υιοθετήσουν τα ΜΜΕ και όλοι οι προπαγανδιστικοί μηχανισμοί, ήταν οι 21 μειώσεις που επέβαλε στις συντάξεις η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από το 2015 και μετά!
Ας δούμε τι πραγματικά συνέβη, πριν και μετά το 2015.
2. 2010 - 2014: 45 δισ. απώλειες
Είναι πρόκληση για τα εκατομμύρια των συνταξιούχων, που έχουν βιώσει όλη αυτή την καταστροφή της περιόδου 2010 - 2014, οι «σφαγείς των συντάξεων» να υποδύονται τους αθώους επιχειρώντας ταυτόχρονα να διαμορφώσουν μια αντεστραμμένη πραγματικότητα.
Ας δούμε όμως συνολικά πώς έχει η πραγματικότητα, την οποία προσπαθεί να αντικαταστήσει με χοντροκομμένα ψέματα η Νέα Δημοκρατία:
Μια απλή ανάγνωση του πίνακα αρκεί για να διαπιστώσει κάποιος πόσες και ποιες μειώσεις έγιναν τις δύο επίμαχες περιόδους: μεταξύ 2010 - 2014 και από το 2015 μέχρι σήμερα.
Ωστόσο η σύνταξη που παίρνει κάποιος δεν είναι μόνο στατιστικές και πίνακες, ακόμα και αν αυτοί λένε την αλήθεια. Είναι τι τελικά αφαιρέθηκε από την τσέπη του συνταξιούχου και τον οικογενειακό του προϋπολογισμό.
Ας δούμε τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα για να διαπιστώσουμε α) τι έχασε ένας συνταξιούχος των 1.800 ευρώ μεικτά από την κύρια σύνταξη την περίοδο 2010 - 2015 και τι μετά το 2015, β)αντίστοιχα, τι έχασε ένας συνταξιούχος των 1.000 ευρώ και γ) τι έχασε ένας συνταξιούχος στο άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης μετά το 2015.
Πρώτο παράδειγμα: Συνταξιούχος με 1.800 ευρώ μεικτά κύρια σύνταξη το 2009 έπεσε στα 1.252 ευρώ (-30,4%) και επιπλέον έχασε δύο συντάξεις (έχανε 3.600 ευρώ κάθε χρόνο λόγω κατάργησης των δώρων, 13ης και 14ης σύνταξης). Με λίγα λόγια, ο συνταξιούχος έχασε 548 ευρώ τον μήνα και συνολικά 10.176 ευρώ τον χρόνο.
Αντίθετα, ο ίδιος συνταξιούχος την περίοδο 2015-2018 έχασε μόλις 0,6% (στα 1. 245 ευρώ) λόγω της αύξησης της εισφοράς ασθενείας από 4% σε 6%, που όμως επιβλήθηκε στο καταβαλλόμενο ποσό. Ο ίδιος συνταξιούχος, μετά το 2015, έχασε άλλα 7 ευρώ.
Δεύτερο παράδειγμα: Συνταξιούχος με 1.000 ευρώ μεικτά κύρια σύνταξη το 2009 έπεσε στα 910 ευρώ (-9%) και επιπλέον έχασε δύο συντάξεις (έχανε 2.000 ευρώ κάθε χρόνο λόγω κατάργησης των δώρων, 13ης και 14ης σύνταξης). Επομένως την επίμαχη περίοδο έχασε 90 ευρώ τον μήνα από τη σύνταξή του και συνολικά τον χρόνο 3.080 ευρώ.
Αντίθετα, η σύνταξη την περίοδο 2015-2018 μειώθηκε μόλις κατά 1,8% (στα 893 ευρώ) λόγω της αύξησης της εισφοράς ασθενείας από 4% σε 6%, που όμως επιβλήθηκε στο καταβαλλόμενο ποσό. Δηλαδή, μετά το 2015, έχασε άλλα 7 ευρώ.
Τρίτο παράδειγμα: Συνταξιούχος το 2015 που είχε άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης άνω των 1.300 ευρώ μεικτά και λάμβανε επικουρική σύνταξη 350 ευρώ είχε μείωση της επικουρικής (μετά τον επανυπολογισμό) 45% και η επικουρική του σύνταξη περιορίστηκε στα 170 ευρώ. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι σε χαμηλότερα ποσά επικουρικής σύνταξης (που ήταν και η συντριπτική πλειονότητα) η μείωση ήταν πολύ μικρότερη (μέσος όρος 15%) και οι απώλειες από 30 έως 70 ευρώ.
Επομένως ένας συνταξιούχος με απολαβές άνω των 1.300 ευρώ μεικτά έχασε μετά το 2015 το 0,6% από την κύρια σύνταξη και κατά μέσον όρο το 15% από την επικουρική του, αν αυτή ήταν μικρότερη των 300 ευρώ.
3. Πόσες ήταν συνολικά οι απώλειες τις δύο επίμαχες περιόδους;
Για την αποκατάσταση της αλήθειας, οι μειώσεις στις καταβαλλόμενες συντάξεις ξεπέρασαν τα 45 δισ. ευρώ το διάστημα 2010- 2014, έναντι 2,4 δισ. ευρώ που ήταν οι συνολικές μειώσεις που δρομολογήθηκαν μετά τη συμφωνία στο Γ' Πρόγραμμα του 2015. Να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο 2015-2018 οι μειώσεις που έχουν γίνει στις κύριες συντάξεις δεν ξεπερνούν τις δύο ποσοστιαίες μονάδες για τη συντριπτική πλειονότητα των συνταξιούχων (εισφορά ασθενείας και πλαφόν).
Επιπλέον θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι αποτράπηκαν περικοπές έως 57%, τις οποίες θα επέφερε σε όλες τις επικουρικές συντάξεις η εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος, την οποία είχε νομοθετήσει και θα εφάρμοζε η συγκυβέρνηση Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ.
Στις επικουρικές επιβλήθηκε εισφορά ασθενείας, ενώ όσες περικοπές έγιναν αφορούσαν το 10% του συνολικού αριθμού συνταξιούχων της χώρας με άθροισμα κύριας και επικουρικής άνω των 1.300 ευρώ μεικτά.
4. Οι απώλειες μετά το 2015
Αναλυτικά, η συμφωνία του 2015 μεταξύ της κυβέρνησης και των δανειστών περιελάμβανε περικοπές στις δαπάνες του ασφαλιστικού 2,4 δισ. ευρώ (μαζί και η σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ).
Με τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος (Νόμος Κατρούγκαλου), που δρομολόγησε συγχωνεύσεις ασφαλιστικών ταμείων και τη δημιουργία ενός υπερταμείου (ΕΦΚΑ), οι άμεσες περικοπές περιορίστηκαν το 2016 στις επικουρικές. Συγκεκριμένα, μειώθηκαν οι επικουρικές συντάξεις 250.000 συνταξιούχων (σε σύνολο 2 εκατομμυρίων επικουρικών συντάξεων) από 10 έως 14% (μέσος όρος), ενώ σε ακραίες περιπτώσεις οι μειώσεις έφτασαν το 40% για ελάχιστους συνταξιούχους με ειδικό καθεστώς, όπως π.χ. οι συνταξιούχοι του ΤΑΝΠΥ που ελάμβαναν επικουρική σύνταξης της τάξης των 700 ευρώ, δηλαδή υπερδιπλάσια από τον μέσο όρο των υπόλοιπων συνταξιούχων.
Επίσης το 2016, με το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης, έχασαν το ΕΚΑΣ περίπου 160.000 δικαιούχοι, ενώ υπήρξαν μειώσεις των ποσών στους υπόλοιπους.
Η νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση δρομολόγησε χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης για τις νέες συντάξεις, με αποτέλεσμα αυτές να βαίνουν μειούμενες από 15% έως 25% για όσους θα συμπληρώσουν περισσότερα από 30 χρόνια εργασίας.
Στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης δρομολογήθηκε η επιβολή μειώσεων στις προσωπικές διαφορές των παλιών συντάξεων. Ωστόσο τον Δεκέμβριο του 2018 το μέτρο ακυρώθηκε, με αποτέλεσμα να μην ισχύσει η μείωση του 18% για κύριες και επικουρικές καταβαλλόμενες συντάξεις από το 2019 που θα αφορούσε 900.000 συνταξιούχους.
Αυτή η ευνοϊκή εξέλιξη συνοδεύτηκε με αύξηση 20 ευρώ κατά μέσο όρο της σύνταξης για 620.000 παλαιούς ασφαλισμένους.
5. Η επαναφορά της 13ης σύνταξης
Στις 7 Μαΐου ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας ανακοίνωσε την επαναφορά σε μόνιμη βάση της 13ης σύνταξης, διευκρινίζοντας ο ίδιος ότι «η 13η σύνταξη όπως την καθιερώσαμε είναι ένα ποσό που ισοδυναμεί με το δώρο Πάσχα, το μισό δηλαδή που έπαιρναν πριν τις περικοπές».
Έτσι η 13η σύνταξη επανέρχεται μετά από μια επταετία, καθώς είχε περικοπεί την 1.1.2013, όταν ψηφίστηκε ο νόμος 4093/2012. Να σημειωθεί ότι τη 13η σύνταξη έλαβε το σύνολο των συνταξιούχων, δηλαδή 2,5 εκατ. δικαιούχοι, ενώ τα ποσά που χορηγήθηκαν (κλιμακωτά από 240 έως 500 ευρώ) ήταν έως και υπερδιπλάσια σε σχέση με το δώρο Πάσχα που καταβλήθηκε τελευταία φορά το 2012.
6. Τι πραγματικά συνέβη με το ΕΚΑΣ;
Η διαπραγμάτευση ΣΥΡΙΖΑ και η παράταση μέχρι το 2019
Η αλήθεια είναι ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ χρεώθηκε, με βάση τη συμφωνία του Γ' Μνημονίου, το οριστικό τέλος του ΕΚΑΣ το 2019. Ας δούμε όμως τι προέβλεπε το πρώτο και το δεύτερο Μνημόνιο για το συγκεκριμένο "βοήθημα" στους συνταξιούχους, το οποίο για τους δανειστές ήταν "μη ανταποδοτική παροχή".
Ο πρώτος μνημονιακός νόμος 3863/2010 ήταν αυτός που προέβλεψε (άρθρο 39) τον «λογιστικό διαχωρισμό του προνοιακού τμήματος της σύνταξης» και χαρακτήρισε ρητά το ΕΚΑΣ «προνοιακή παροχή». Με απλά λόγια, το έκοβε μια κι έξω!
Μέσω καθυστερήσεων, και καθώς το πρώτο Μνημόνιο δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, γιατί στο μεταξύ επιβλήθηκε το δεύτερο, ακόμα πιο επαχθές Μνημόνιο, το ΕΚΑΣ διατηρήθηκε.
Όπως αναφέρει η "Καθημερινή" στις 19.9.2014 ("Τέλος εποχής για το ΕΚΑΣ, που καταργείται το 2016 υπό την πίεση της τρόικας"), η απόφαση ήταν οριστική:
"Ισχυρές πιέσεις να καταργηθεί το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ) που δίνεται στο 10% των συνταξιούχων δέχεται το υπουργείο Εργασίας από την τρόικα των δανειστών. Οι εισηγήσεις-σοκ αφορούν στην κατάργηση του επιδόματος, που πρωτοεφαρμόστηκε το 1996 ως προνοιακή παροχή σε χαμηλοσυνταξιούχους, από το 2015....
Η τρόικα επισημαίνει ότι το ΕΚΑΣ δεν είναι ασφαλιστική παροχή και συνεπώς δεν μπορεί να συνεχίσει να καταβάλλεται, τουλάχιστον με τη σημερινή του μορφή. Επίσης, ο νόμος 3863 του 2010, που θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2015, δεν προβλέπει την καταβολή του ΕΚΑΣ"...
Η συνέχεια είναι γνωστή: Το υπουργείο Εργασίας εισηγείται τη συνέχιση καταβολής του και το 2015, όμως η οριστική, πολιτική απόφαση θα ληφθεί τις επόμενες ημέρες και έπειτα από διαπραγματεύσεις με την τρόικα αποφασίζεται η οριστική περικοπή από το 2016.
Και φτάνουμε στη συμφωνία του Ιουλίου του 2015. Εκεί η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δέχεται τη σταδιακή κατάργηση του Ν. 4336/15, κάτι που ψήφισαν φυσικά και όλοι οι βουλευτές της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ. Δηλαδή μέσω της διαπραγμάτευσης του 2015 το ΕΚΑΣ διατηρήθηκε με σταδιακά μειωμένη καταβολή του για μια πενταετία. Ωστόσο από το 2016 και κυρίως από το 2017 αρκετοί δικαιούχοι του ΕΚΑΣ αποκτούν βαθμιαία τη δυνατότητα αντισταθμιστικών παροχών, όπως αυτές δρομολογήθηκαν από το υπουργείο Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
7. Ποιές συντάξεις καθυστερούν σήμερα; Τι παρέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2015;
Το όργιο παραπληροφόρησης της Ν.Δ. και του αρμόδιου τομεάρχη Γ. Βρούτση φτάνει στο απόγειο στο θέμα των εκκρεμών συντάξεων. Τι είχε συμβεί το 2015; Η Νέα Δημοκρατία και ο αρμόδιος υπουργός και σήμερα τομεάρχης Εργασίας, αφήνουν μια οικονομική «βόμβα» στα θεμέλια του ήδη ετοιμόρροπου ασφαλιστικού συστήματος.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παραλαμβάνει 386.000 εκκρεμείς συντάξεις, με βάθος καθυστέρησης που ξεκινάει το 2011! Συγκεκριμένα οι ληξιπρόθεσμες συντάξεις τον Ιανουάριο του 2015 είναι:
* Κύριες συντάξεις 169.000
* Επικουρικές συντάξεις 154.000
* ΕΦΑΠΑΞ 63.500
Τι συμβαίνει σήμερα;
* Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ από τον Ιανουάριο του 2015 έως και τις 31.3.2019 κατέβαλε 866.700 κύριες συντάξεις, επικουρικές και εφάπαξ, συνολικού ύψους 5,39 δισ. ευρώ, και μείωσε τον όγκο των ληξιπρόθεσμων αιτήσεων κατά 72%.
Αναλυτικά: Οι ληξιπρόθεσμες συντάξεις (στοιχεία Μαΐου) έχουν ως εξής:
* Κύριες: 45.470 (-73% σε σχέση με τις 169.000 που παρέδωσε η Ν.Δ.)
* Επικουρικές: 42.500 (-72% σε σύγκριση με τις 154.000 απλήρωτες στις 31.12.2014)
* ΕΦΑΠΑΞ: 16.100 (-74,6% σε σχέση με τα 63.500 απλήρωτα εφάπαξ που άφησε η Ν.Δ.).
Επίσης αντιστρέφοντας πλήρως την πορεία κατάρρευσης του δημόσιου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, οδήγησε τον ΕΦΚΑ στην επίτευξη πλεονάσματος 777 εκατ. ευρώ το 2017 και άνω του 1 δισ. ευρώ το 2018.
Πηγή: bigbusiness.gr
διαίτερα επώδυνες ήταν οι περικοπές στις συντάξεις κατά την πρώτη μνημονιακή περίοδο και συγκεκριμένα μέχρι και το έτος 2014, καθώς έφτασαν στο 52% για τις κύριες συντάξεις ενώ μέχρι και 77,2% ανήλθε το «κούρεμα» στις επικουρικές συντάξεις.
Με το τρίτο μνημόνιο, και στα έτη 2015 και 2016 ακολούθησε νέος, αλλά μικρότερος γύρος περικοπών, στις συντάξιμες αποδοχές, και ο κύκλος των περικοπών έκλεισε με τον νόμο Κατρούγκαλου το 2016.
Στα έτη 2018 και 2019 δεν υπήρξε καμία επιβάρυνση των συντάξεων ενώ, η κυβέρνηση πέτυχε να ακυρώσει τη μείωση των συντάξεων, που επρόκειτο να γίνει από την 1-1-2019, μέσω του επανυπολογισμού.
Μάλιστα αυτή η κίνηση είχε ως αποτέλεσμα, αντί για μειώσεις να προκύψουν αυξήσεις στις συντάξεις περίπου 620.000 δικαιούχων, από την 1-1-2019.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιέχονται σε μελέτη του Ινστιτούτου Εναλλακτικών Πολιτικών ΕΝΑ, οι διαδοχικές μειώσεις στις κύριες συντάξεις την περίοδο 2010-2013 φτάνουν στο 45% και το 2013, που καταργήθηκε η 13η και 14η σύνταξη φτάνουν στο 52% σε επίπεδο ετήσιου εισοδήματος από κύριες συντάξεις.
Μετά τις αυξήσεις στις συντάξιμες αποδοχές των περίπου 620.000 συνταξιούχων, αλλά κυρίως με τη νομοθέτηση της 13ης σύνταξης, το μέσο εισόδημα των συνταξιούχων από το 2019 θα αυξηθεί, μετά από 8 χρόνια μειώσεων ή στασιμότητας.
Αναλυτικότερα, οι μειώσεις των κύριων συντάξεων την περίοδο 2010-2014, με βάση τους νόμους που ψηφίστηκαν ήταν οι ακόλουθες:
Οι επικουρικές
Παράλληλα, την περίοδο 2010–2014 οι μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις στο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΕΑΔΥ) διαμορφώθηκαν μεταξύ 15,35% και 73,42%, ενώ στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών (ΕΤΕΑΜ) οι μειώσεις κυμαίνονται μεταξύ 27,44% και 77,2% ανάλογα με το ύψος της επικουρικής σύνταξης, λόγω της κατάργησης της 13ης και 14ης σύνταξης.
Σημειώνεται, ότι, το δεύτερο μνημόνιο προέβλεψε και το κούρεμα των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων μέσω του PSI και οδήγησε σε απώλεια 11 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις ήταν οι ακόλουθες:
Περίοδος 2015–2018
Την περίοδο 2015–2017 στις κύριες συντάξεις οι μειώσεις έφτασαν τις 2,0 ποσοστιαίες μονάδες λόγω της παρακράτησης της εισφοράς υγείας από 4% σε 6%, στο καταβαλλόμενο ποσό της σύνταξης, και όχι στο αρχικό ποσό της.
Σαφώς οι περικοπές ήταν λιγότερες, σε σχέση με την πενταετία 2010 - 2014, αλλά ήταν επώδυνες, δεδομένου ότι ήρθαν μετά τις μεγάλες μειώσεις των δύο πρώτων μνημονίων και επιβάρυναν τη θέση των συνταξιούχων.
Ειδικότερα, έγιναν οι ακόλουθες μειώσεις:
Στις επικουρικές συντάξεις επιβλήθηκε εισφορά υπέρ ασθένειας 6%, ενώ έγιναν περικοπές με προστασία των χαμηλών και μεσαίων συντάξεων εφόσον επηρεάστηκαν τα ποσά που υπερέβαιναν αθροιστικά (κύρια και επικουρική) τα 1.300 ευρώ μεικτά.
Ειδικότερα, στις επικουρικές την περίοδο 2015-2016 έγιναν οι ακόλουθες μειώσεις:
Όπως σημειώνει το ΕΝΑ, μετά τη λήξη του 3ου Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής κατέστη δυνατή η αποφυγή της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς από 01/01/2019, κάτι που συνεπάγεται οριστικό τέλος στις μειώσεις των συντάξεων και οδηγεί σε 620.000 κύριες συντάξεις να αυξάνονται από την 1/1/2019 μετά τον επανα-υπολογισμό με το ν. 4387/16.
Επίσης, οι νυν συνταξιούχοι και όσοι έχουν αιτηθεί συνταξιοδότησης μέχρι 31/12/2018 δεν έχουν από 1/1/2019 καμία περαιτέρω περικοπή ή μείωση στη σύνταξή τους, κύρια και επικουρική.
Την ίδια στιγμή, μειώθηκε σημαντικά ο αριθμός των εκκρεμών συντάξεων από το 2015 μέχρι σήμερα και νομοθετήθηκε μια σειρά από θετικά μέτρα όπως η απονομή προσωρινής σύνταξης στο 80% της οριστικής σε όσους υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτηση συνταξιοδότησης, η θέσπιση κατώτατων ορίων για τις συντάξεις χηρείας που προβλέπει ελάχιστη σύνταξη 360 ευρώ για τη χήρα/το χήρο και 360 ευρώ για τα παιδιά, επαναφορά της σύνταξης χηρείας στο 70% της σύνταξης του θανόντα αντί στο 50% που είχε θεσμοθετηθεί με τον Ν. 4387/16.
Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι θεσπίστηκε το δικαίωμα σύνταξης ανασφάλιστου υπερήλικα στους ηλικιωμένους μη μισθωτούς που οφείλουν ασφαλιστικές εισφορές αλλά πληρούν τα σχετικά εισοδηματικά κριτήρια.
Βέβαια, προσθέτει, πως, η πλέον σημαντική παρέμβαση στον τομέα των συντάξεων την τελευταία τετραετία είναι η θεσμοθέτηση μόνιμης συνταξιοδοτικής παροχής ("13η σύνταξη") η οποία συνιστά το πρώτο μέτρο πολιτικής που, από την εκδήλωση της κρίσης, αυξάνει καθολικά (δηλαδή αφορά σε όλους, έστω και με αναλογική κατανομή) τις αποδοχές των συνταξιούχων, αντιστρέφοντας την τάση από το 2010.
Ασφαλιστικό: Οι 12+4 περικοπές συντάξεων
Πόσο έχουν μειωθεί ο απολαβές από το σερί των μειώσεων στα χρόνια του μνημονίου. Τι έκοψαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, τι συμφώνησε η σημερινή. Ποιοι από τους συνταξιούχους ήταν οι μεγάλοι χαμένοι. Αναλυτικά όλες οι «παλαιές» και «νέες» περικοπές.
Δημοσιεύθηκε: 30 Νοεμβρίου 2015 - 12:53
·
Ρούλα Σαλούρουsalourou@euro2day.gr
o
Από 20% έως και άνω του 50% μειώθηκαν οι συντάξεις των ήδη συνταξιούχων μέσα από 12 συνεχείς ειδικές ή άλλες πρόσθετες εισφορές-περικοπές που επιβλήθηκαν από όλες τις κυβερνήσεις τα τελευταία 6 χρόνια. Δεν είναι τυχαία η αναφορά του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, κατά την άκαρπη συνεδρίαση των πολιτικών αρχηγών, για 11 μειώσεις στις συντάξεις, καθώς ο πέλεκυς των μνημονιακών πολιτικών ήταν βαρύς για τους συνταξιούχους, κυρίως δε για αυτούς που κατέβαλαν υψηλότερες εισφορές και λάμβαναν μεγαλύτερες παροχές.
Αυτό που δεν αναφέρθηκε ήταν ότι μειώσεις ψηφίστηκαν και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Η πρώτη -εύκολη λύση προ της υπογραφής του πρώτου μνημονίου- ήταν η περικοπή των δώρων, ήτοι της 13ης και 14ης σύνταξης. Τα χρόνια πέρναγαν και οι περικοπές αυξάνονταν (έφτασαν τις 11), το 3ο Μνημόνιο επέβαλε και αυτό τη 12η περικοπή στους ήδη συνταξιούχους (αύξηση εισφορών υπέρ ΕΟΠΥΥ), ενώ προέβλεψε μειώσεις και για τους νέους συνταξιούχους και τώρα, πάλι η κυβέρνηση επεξεργάζεται πυρετωδώς σενάρια και νέων μειώσεων (από 3% έως 20% στις κύριες και από 2% έως και 30% στις επικουρικές), προκειμένου να εξοικονομηθεί εντός του 2016 έως και 1,5 δισ. ευρώ.
Το γεγονός δε ότι σχεδόν κάθε χρόνο ψηφίζεται και υλοποιείται τουλάχιστον μία περικοπή αποδεικνύει αφενός το αδιέξοδο των πολιτικών αυτών, αφετέρου, το γεγονός ότι δεν υπάρχουν πλέον εύκολες λύσεις καθώς όταν το μαχαίρι μπαίνει στις υψηλές παροχές -όσες υπάρχουν ακόμη-, οι εξοικονομήσεις είναι μικρές. Για τον λόγο αυτόν άλλωστε, στο 3ο Μνημόνιο υπάρχει μια σειρά από «μηχανισμούς περικοπών», μόνιμους... κόφτες στην ουσία, που θα περιορίζουν το ύψος των καταβαλλόμενων παροχών, όταν το ύψος των εισφορών δεν επαρκεί για να καλύψει τις συντάξεις.
Ολες οι μειώσεις
Τα 2,6 εκατομμύρια συνταξιούχοι της χώρας, από το 2010 έως και σήμερα, έχουν υποστεί δώδεκα "ειδικές" ή άλλες πρόσθετες εισφορές, που είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των συντάξεων από 19,9% έως και πάνω από 50%, όπως εκτιμούν οι ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης. Η πρώτη περικοπή έγινε με την αντικατάσταση της 13ης και 14ης σύνταξης στις κύριες συντάξεις με ένα επίδομα της τάξης των 800 ευρώ, πριν από την εφαρμογή του 1ου Μνημονίου, και δείχνει ότι οι συντάξεις ήταν και είναι το πρώτο θύμα -εύκολη επιλογή όλων των κυβερνήσεων. Οι απώλειες αυξήθηκαν δραματικά μέσα σε ένα 12μηνο, από τον Ιούλιο του 2014, με την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και την οριζόντια περικοπή -5,2% σε όλες τις επικουρικές από τον Ιούλιο του 2014, έως και την εισφορά υγείας 6% σε κύριες και επικουρικές, τον Ιούλιο του 2015.
Σύμφωνα με την επεξεργασία του οικονομολόγου Πλάτωνα Τήνιου στην Καθημερινή, οι συντάξεις ΙΚΑ των 700 ευρώ (τιμές 2010) έχουν υποστεί μειώσεις της τάξης του 19,9%. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η... προσαρμογή στις συντάξεις των 1.500 ευρώ, καθώς οι σωρευτικές μειώσεις ανήλθαν στο 32%, ενώ η μείωση εκτινάσσεται στο 47%, στην περίπτωση υψηλών συντάξεων στο ΙΚΑ, της τάξης των 3.000 ευρώ. Αντίστοιχα, στο Δημόσιο, οι συντάξεις των 1.250 ευρώ έχουν υποστεί σωρευτικά μειώσεις της τάξης του 22,5%. Η μείωση ανέρχεται στο 34,1% στην περίπτωση παροχών 1.875 ευρώ, ενώ ξεπερνά το 50% στις πολύ υψηλές συντάξεις των 3.750 ευρώ, για τις οποίες βέβαια έχουν καταβληθεί αντίστοιχα πολύ υψηλές εισφορές για πολλά χρόνια. Όσο για τις συντάξεις του ΟΓΑ, οι οποίες κόντρα στο κλίμα της εποχής αυξήθηκαν το 2010, μειώθηκαν με την κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης. Σωρευτικά, οι μειώσεις στις πολύ χαμηλές συντάξεις των αγροτών αγγίζουν το 8,4%.
Οι 12 περικοπές συντάξεων που ψηφίστηκαν και εφαρμόστηκαν μέσα στην κρίση είναι:
Τον Μάιο του 2010, πριν δηλαδή από την υπογραφή του πρώτου Μνημονίου, με τον νόμο 3845 ψηφίστηκε η περικοπή των δώρων, ήτοι της 13ης και της 14ης κύριας σύνταξης καθώς και η υποκατάστασή τους με επιδόματα (€800 συνολικά, με εξαιρέσεις). Οι επικουρικές συντάξεις παρέμειναν 14.
Τον Ιούλιο του 2010, με τους νόμους 3863 και 3865, που έμειναν γνωστοί και ως μεταρρύθμιση Λοβέρδου - Κουτρουμάνη, ορίζεται νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων για μετά το 2015, που οδηγεί σε μικρές μειώσεις που σταδιακά γίνονται μεγάλες. Είναι η μεταρρύθμιση στην οποία «πάτησε» και το 3ο Μνημόνιο, που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Τον Σεπτέμβριο του 2011 ψηφίστηκε ο νόμος 3869, με αναδρομική εφαρμογή από τον Αύγουστο του 2010. Επέβαλε την ειδική εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων, με κλιμακωτές μειώσεις 3% για ποσά άνω των 1.400 ευρώ έως 13% για συντάξεις άνω των 3.500 ευρώ.
Τον Σεπτέμβριο του 2011, ψηφίστηκε ο νόμος 3869, που εφαρμόστηκε άμεσα και προέβλεπε μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις, κλιμακωτά, από 3% για ποσά άνω των 300 έως 10% για επικουρικές συντάξεις άνω των 650.
Τον Ιούλιο του 2011, με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και τους νόμους 3986 και 4002 επήλθαν νέες, μεγαλύτερες μειώσεις στις κύριες συντάξεις, αυτή τη φορά εισάγοντας ηλικιακά κριτήρια. Έτσι, όσοι συνταξιούχοι ήταν μικρότεροι των 60 ετών και λάμβαναν συντάξεις άνω των 1.700 ευρώ υπέστησαν μειώσεις από 6% έως και 10% για συντάξεις μεγαλύτερες των 3.000 ευρώ.
Τον Οκτώβριο του 2011, με εφαρμογή από τον Νοέμβριο του ίδιου χρόνου, ψηφίστηκε ο νόμος 4024 που προέβλεπε ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις στις κύριες συντάξεις των «νεότερων» συνταξιούχων. Έτσι, οι μικρότεροι των 55 ετών υπέστησαν 40% μείωση για ποσά άνω των 1.000 ευρώ. Οι μικρότεροι των 60 και μεγαλύτεροι των 54 υπέστησαν μείωση 20% για ποσά άνω των 1.200 ευρώ.
Ο ίδιος νόμος (4024/11) επέβαλε μειώσεις και στις επικουρικές συντάξεις. Συγκεκριμένα, για τους συνταξιούχους του ETEAM προέβλεπε μείωση 30% για ποσά άνω των 150 ευρώ. Για τα υπόλοιπα επικουρικά του ιδιωτικού τομέα, οι μειώσεις ήταν 15%, ενώ για τους δημοσίους υπαλλήλους προβλέφθηκε μείωση της δεύτερης επικουρικής κατά 20%.
Τον Μάρτιο του 2012, με τον νόμο 4046, αναδρομικά από τον Ιανουάριο του 2012, επιβλήθηκαν νέες μειώσεις στις κύριες συντάξεις. Συγκεκριμένα, οι συντάξεις που είχαν απομείνει υψηλές, άνω των 1.300 ευρώ, υπέστησαν μειώσεις 12%.
Με τον ίδιο νόμο, μειώθηκαν εκ νέου και οι επικουρικές. Συγκεκριμένα, για ποσά άνω των 250 ευρώ, μείωση ήταν 10%. Για ποσά από 251 έως 300 ευρώ, μείωση 15%, για ποσά άνω των 300 ευρώ, μείωση 20%.
Τον Νοέμβριο του 2012, με εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2013, ψηφίστηκε ο νόμος 4093, με νέες μειώσεις σε κύριες και επικουρικές. Συγκεκριμένα, αυτή τη φορά, η μείωση έγινε στο σύνολο των εισοδημάτων από συντάξεις (κύρια + επικουρική). Συγκεκριμένα, ποσά από 1.000-1.500 ευρώ υπέστησαν μείωση 5%, 1.500-2.000 μείωση 10%, από 2.000-3.000 μείωση 15%, και ποσά από 3.000 ευρώ και άνω, μείωση 20%. Επίσης, καταργήθηκαν τα επιδόματα δώρων στις κύριες και τα δώρα στις επικουρικές.
Τον Ιούλιο του 2014, εφαρμόζεται για πρώτη φορά ο νόμος 4254/12 για το ΕΤΕΑ, που προβλέπει τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις. Έτσι, όσοι είχαν ενταχθεί τότε στο υπερ-επικουρικό ταμείο υπέστησαν οριζόντιες μειώσεις της τάξης του 5,2%.
Η τελευταία μείωση έχει την υπογραφή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Συγκεκριμένα, με βάση το 3ο Μνημόνιο (Ν. 4336/15) επέρχεται σημαντική μείωση σε κύριες και επικουρικές συντάξεις, μέσω της αύξησης των εισφορών υπέρ ΕΟΠΥΥ στις κύριες και της επιβολής εισφοράς στις επικουρικές. Συγκεκριμένα, οι εισφορές αυξήθηκαν κατά 2 μονάδες (6% από 4%) επί του ποσού των κύριων συντάξεων πριν από τις περικοπές που ξεκίνησαν το 2010. Στις επικουρικές, επιβλήθηκε εισφορά 6% επί του ποσού μετά των περικοπών. Στις επικουρικές βέβαια, επιβλήθηκε εισφορά υγείας και στις περιπτώσεις δεύτερης επικουρικής καθώς και στις επικουρικές που δίνονται λόγω θανάτου (χηρείας).
Περικοπές και για τους νέους συνταξιούχους
Παράλληλα, με το 3ο Μνημόνιο τέθηκαν σε εφαρμογή αλλαγές που ανατρέπουν τους σχεδιασμούς κυρίως στους νέους συνταξιούχους, καθώς άλλαξε ο τρόπος υπολογισμού των παροχών, έρχεται μεγαλύτερο πέναλτι σε όσους αποχωρούν πρόωρα, μειώθηκαν οι κατώτατες συντάξεις και κόπηκε η κρατική χρηματοδότηση για τους συνταξιοδοτούμενους πριν από τη συμπλήρωση του 67ου έτους ηλικίας.
Αναλυτικά, προωθήθηκαν μειώσεις για τους νέους συνταξιούχους, αυτούς δηλαδή που θα συνταξιοδοτηθούν εντός του 2015 και εφεξής. Αυτές είναι:
-Αύξηση της ποινής σε όσους επιλέξουν να στραφούν στην πρόωρη συνταξιοδότηση, με μεγάλους χαμένους τους πενηντάρηδες. Η εξτρά περικοπή θα είναι 10% και θα διαρκεί μέχρι να φτάσει ο ασφαλισμένος το όριο της πλήρους συνταξιοδότησης (δηλαδή μάξιμουμ για μία πενταετία).
- Αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, με μεικτό τρόπο, βάσει του νόμου 3863/2010 που σε πολλές περιπτώσεις οδηγεί σε μικρές μειώσεις συντάξεων.
-Μειώνονται τα κατώτερα όρια συντάξεων. Το νέο κατώτατο όριο που θα χρησιμοποιείται για τους υπολογισμούς της σύνταξης για τον χρόνο από την 1η Ιανουαρίου 2011 και μετά θα είναι στα 392 ευρώ, σε αντίθεση με το κατώτατο όριο των 486 ευρώ που χρησιμοποιούνταν έως σήμερα.
- Το ποσό των 392 ευρώ θα χορηγείται μόνο με τη συμπλήρωση του 67ου έτους. Το μέτρο θίγει ιδιαίτερα τις μητέρες ανηλίκων που έφευγαν από το ΙΚΑ με μειωμένη σύνταξη, καθώς από 600 ευρώ κατά μέσο όρο θα περιοριστούν στα 320 με 340 ευρώ.
· ΘΥΕΛΛΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ
ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΩΣ ΚΑΙ 268 ΕΥΡΩ ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΙ Η ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ – ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ
ΣΦΟΔΡΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΕΠΙΦΕΡΕΙ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΕ ΜΕΡΙΔΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΕΩΣ ΚΑΙ 268 ΕΥΡΩ ΟΠΩΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ.
TANEA TEAM3 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2022 | 20:41
ΣΦΟΔΡΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΕΠΙΦΕΡΕΙ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΕ ΜΕΡΙΔΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΕΩΣ ΚΑΙ 268 ΕΥΡΩ ΟΠΩΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ.
ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ ΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
ΤΗΝ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΗΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ ΖΗΤΑΕΙ ΤΟ ΚΙΝΑΛ, ΕΝΩ Η ΠΡΩΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΜΑΡΙΛΙΖΑ ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΝΕΙ ΛΟΓΟ ΓΙΑ ΑΙΦΝΙΔΙΑΣΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ, ΕΝΩ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΝΕΙ ΛΟΓΟ ΓΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΥ.
Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΑΝΟΥ ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ ΠΟΥ ΕΚΔΟΘΗΚΕ ΠΑΡΑΜΟΝΕΣ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΕΩΣ ΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ 384 ΕΥΡΩ, ΑΝ Ο ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ, ΔΗΛΑΔΗ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΝΑΠΗΡΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΗ ΧΗΡΕΙΑΣ
ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ, ΟΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΘΑ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΑΠΟ 1Η ΓΕΝΑΡΗ ΤΟΥ 2022 ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΟΥ ΑΠΟΡΡΕΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΝΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑ (ΑΝΑΠΗΡΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ) ΑΛΛΑ ΘΑ ΧΑΝΟΥΝ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΥ 70% ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ ΧΗΡΕΙΑΣ.
Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ:
«…ΟΤΑΝ ΕΝΑΣ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΑΠΟ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΙΤΙΑ (ΓΗΡΑΤΟΣ, ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ Η ΘΑΝΑΤΟΥ), ΤΟΥ ΧΟΡΗΓΕΙΤΑΙ ΜΙΑ ΜΟΝΟ ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ (ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ Η ΩΣ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΕΘΝΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΑΙΤΙΕΣ) ΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΜΙΑΣ ΠΛΗΡΟΥΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ (384 ΕΥΡΩ). Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΑΥΤΟΣ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΤΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ (ΕΞ ΙΔΙΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ Η ΚΑΤΑ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ) ΚΑΙ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΣΩΡΕΥΣΗΣ».
ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΟΡΙΣΜΕΝΟΥΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΘΑ ΔΕΧΤΟΥΝ ΠΛΗΓΜΑ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΔΥΟ ΜΕ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΕΡΙΠΟΥ 150.000 ΜΕ 200.000 ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ.
ΑΙΦΝΙΔΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΥΛΩΧΤΑ ΠΕΤΣΟΚΟΒΕΙ
ΓΙΑ «ΑΙΦΝΙΔΙΑΣΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΧΗΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ» ΚΑΤΗΓΟΡΕΙ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ Η ΤΟΜΕΑΡΧΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ΜΑΡΙΛΙΖΑ ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ΟΤΙ «Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΕΤΣΟΚΟΒΕΙ ΩΣ 268 ΕΥΡΩ ΑΠΟ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΧΗΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ»
ΌΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Η ΚΑ ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ «Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΑ ΜΕΙΩΝΕΙ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΧΗΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ» ΚΑΙ, ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ, ΟΤΙ «ΑΙΦΝΙΔΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΜΟΥΛΩΧΤΑ Ο Κ. ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΤΟΥ 2016 ΚΑΙ ΜΕ ΝΕΑ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΠΕΤΣΟΚΟΒΕΙ ΕΩΣ ΚΑΙ 268 ΕΥΡΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΧΗΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ».
«ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΟΚΙΜΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΑΡΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ, Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΛΗΤΤΕΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥΣ ΠΙΟ ΑΔΥΝΑΜΟΥΣ, ΤΟΥΣ ΧΑΜΗΛΟΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ, ΤΙΣ ΧΗΡΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΝΑΠΗΡΟΥΣ. ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΛΥΣΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ», ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Η ΤΟΜΕΑΡΧΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΙ ΠΡΩΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟΣ.
ΑΚΟΜΑ ΕΝΑ ΠΛΗΓΜΑ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ
ΓΙΑ ΑΚΟΜΑ ΕΝΑ ΠΛΗΓΜΑ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ ΚΑΝΟΥΝ ΛΟΓΟ ΣΕ ΚΟΙΝΗ ΤΟΥΣ ΔΗΛΩΣΗ Ο ΤΟΜΕΑΡΧΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΚΙΝΑΛ ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΥΛΚΙΩΤΗΣ ΚΑΙ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΔΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΟΥ ΚΙΝΑΛ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
«ΝΟΜΟΘΕΤΩΝΤΑΣ ΔΙΑ ΤΩΝ ΕΓΚΥΚΛΙΩΝ ΚΑΙ «ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ» ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΥ – ΠΟΥ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΑ ΥΠΟΣΧΟΤΑΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΥΦΑΡΠΑΞΕΙ ΨΗΦΟΥΣ – Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΝΔ ΜΕΙΩΝΕΙ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΧΗΡΕΙΑΣ.
»ΆΜΕΣΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΚΥΝΙΚΗΣ ΑΥΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΗΝΙΑΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΕΩΣ ΚΑΙ 268€ ΓΙΑ ΔΕΚΑΔΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΑΜΗΛΟΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ.
»ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΟΤΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΧΤΥΠΑΕΙ ΤΙΣ ΠΙΟ ΕΥΑΛΩΤΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΤΩΧΟΠΟΙΕΙ. ΤΗΝ ΚΑΛΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΕΙ ΑΜΕΣΑ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ».
ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΤΑΙ ΟΤΙ ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΧΕ ΕΚΔΟΘΕΙ Η ΕΞΗΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:
«ΜΕ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΠΑΝΟΥ ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ ΠΑΡΕΧΟΝΤΑΙ ΟΥΣΙΩΔΕΙΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΤΟΥ Ν. 4387/2016 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΕΣΣΕΡΑ (4) ΔΙΑΚΡΙΤΑ ΚΑΙ, ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ, ΣΥΝΔΕΟΜΕΝΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΖΗΤΗΜΑΤΑ.
»ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ, Η ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ ΙΣΧΥ, ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΗ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ, ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΘΟΥΝ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ E-ΕΦΚΑ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΩΝ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ, ΟΥΤΩΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ Η ΑΡΤΙΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ ΚΑΙ Η ΕΥΡΥΘΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ.
»ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΘΙΓΕΙ ΤΑ ΑΚΟΛΟΥΘΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ:
»1. ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΟΤΑΝ ΣΥΝΤΡΕΧΕΙ ΣΩΡΕΥΣΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΩΝ ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΕΘΝΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΑΠΟ ΙΔΙΕΣ Η ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΑΙΤΙΕΣ.
»ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΖΕΤΑΙ ΟΤΙ, ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ, Η ΘΕΣΠΙΣΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ (ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΤΗΣ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ) ΑΠΟΣΚΟΠΕΙ ΣΤΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΕΝΟΣ ΚΑΤΩΤΑΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΤΟΥ E-ΕΦΚΑ. ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΑΥΤΟ, Η ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙΤΑΙ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ. ΣΥΝΕΠΩΣ, ΕΚ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΚΑΙ, ΠΑΝΤΑ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ, ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΣΩΡΕΥΣΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΩΝ ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΕΘΝΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΑΤΟΜΟ.
»ΣΕ ΕΦΑΡΜΟΣΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ, ΟΤΑΝ ΕΝΑΣ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΑΠΟ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΙΤΙΑ (ΓΗΡΑΤΟΣ, ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ Η ΘΑΝΑΤΟΥ), ΤΟΥ ΧΟΡΗΓΕΙΤΑΙ ΜΙΑ ΜΟΝΟ ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ (ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ Η ΩΣ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΕΘΝΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΑΙΤΙΕΣ) ΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΜΙΑΣ ΠΛΗΡΟΥΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ (384 ΕΥΡΩ). Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΑΥΤΟΣ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΤΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ (ΕΞ ΙΔΙΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ Η ΚΑΤΑ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ) ΚΑΙ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΣΩΡΕΥΣΗΣ.
»2. ΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΤΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΛΟΓΩ ΘΑΝΑΤΟΥ
»ΤΟ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΟΣΟ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΠΟΥ ΚΑΤΑΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΔΙΚΑΙΟΔΟΧΑ ΠΡΟΣΩΠΑ (ΣΥΖΥΓΟΣ, ΤΕΚΝΑ) ΛΟΓΩ ΘΑΝΑΤΟΥ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ ΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΘΑΝΟΝΤΟΣ. ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΣ, ΤΟ ΠΟΣΟ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΠΟΥ ΚΑΤΑΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΔΙΚΑΙΟΔΟΧΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΟ ΤΩΝ 360 ΕΥΡΩ.
»ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΑ ΟΡΦΑΝΑ ΤΕΚΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΓΟΝΕΙΣ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΤΟ ΚΑΤΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΔΕΝ ΕΠΙΜΕΡΙΖΕΤΑΙ ΑΛΛΑ ΤΟ ΚΑΘΕΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΤΟ ΚΑΤΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ.
»3. ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΣΕ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΕΠΙ ΣΩΡΕΥΣΗΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗΣ ΑΙΤΙΑΣ ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΘΑΝΟΝΤΟΣ.
ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΘΑΝΑΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥ ΠΟΥ ΕΛΑΜΒΑΝΕ ΔΥΟ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ, ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΟΔΟΧΩΝ ΣΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΘΑΝΟΝΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΙΑΙΟ ΚΑΙ ΑΔΙΑΙΡΕΤΟ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΤΟΥ ΠΛΗΘΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΙΔΟΥΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΜΕΤΑΒΙΒΑΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΟΝΤΑ.
»4. ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΧΗΡΕΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΤΡΙΕΤΙΑ.
»ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥ, ΚΑΤΑΒΑΛΛΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΕΠΙΖΩΝΤΑ ΣΥΖΥΓΟ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΤΑΞΗ ΧΗΡΕΙΑΣ, Η ΟΠΟΙΑ ΙΣΟΥΤΑΙ ΜΕ ΤΟ 70% ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΘΑΝΟΝΤΟΣ. ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΩΡΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ, ΟΠΩΣ ΑΝΑΛΥΘΗΚΑΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ, ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΑΠΑΡΕΓΚΛΙΤΑ.
»ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΑΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΤΡΙΕΤΙΑΣ, ΠΑΝΤΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ, Η ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΒΑΛΛΕΤΑΙ ΤΟ ΗΜΙΣΥ ΑΥΤΗΣ (ΔΗΛΑΔΗ, ΤΟ 35% ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΘΑΝΟΝΤΟΣ), ΕΦΟΣΟΝ Ο ΕΠΙΖΩΝ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ Η ΑΥΤΟΑΠΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ Η ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΠΟ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΗ ΠΗΓΗ. ΕΑΝ Ο ΕΠΙΖΩΝ ΣΥΖΥΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΗΡΟΣ ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 67%, ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΧΗΡΕΙΑΣ, ΧΩΡΙΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗ, ΓΙΑ ΟΣΟ ΔΙΑΡΚΕΙ Η ΑΝΑΠΗΡΙΑ».
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ,ΧΑΝΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ .......ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ Ο ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ -ΝΟΜΟΥΣ-ΕΝΤΟΛΕΣ,ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΟΥΣ?
ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΄΄ΒΛΕΠΕΙ΄΄ Ο ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ,ΕΙΝΑΙ Η ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΗΣ,ΚΑΙ ΒΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΓΩΝΙΑ,ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΣΟΝ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΕΙ ΤΟΝ ...ΕΠΟΜΕΝΟ ΜΗΝΑ
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ,ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΥΤΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 13 ΦΟΡΕΣ,ΜΕ ΤΙΣ ΥΠΟΔΕΙΞΕΙΣ-ΕΝΤΟΛΕΣ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑ
ΠΑΡΟΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ,ΟΙ ΞΕΝΟΔΟΥΛΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΜΑΣ, ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΧΡΗΣΗ ΑΥΤΩΝ,ΚΑΙ ΥΠΑΚΟΥΝ ΤΥΦΛΑ ΣΤΗΝ ΤΡΟΙΚΑ
ΜΟΝΟΝ Ο ΦΟΡΕΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΘΑ ΑΠΟΔΩΣΕΙ ΣΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ ΟΛΟ ΤΟ ΠΟΣΟΝ [ΚΑΙ ΑΚΟΜΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ] ΠΟΥ ΟΥΤΩΣ Η ΑΛΛΩΣ ΤΟΥΣ ΑΝΟΙΚΕΙ
Προγραμματικές δηλώσεις Ελλήνων Συνέλευσις:
https://www.dropbox.com/s/pln8t496h3ro6ix/ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ-ΔΗΛΩΣΕΙΣ-ΕΣΥ-25-10-2015.pdf?dl=0
Ιδρυτική διακήρυξη Ελλήνων Συνέλευσις:
https://www.dropbox.com/s/vyaw1vtv3m8y11p/ΔΙΑΚHΡYΞΗ-ΕΣΥ-ΤΕΛΙΚΟ.pdf?dl=0
4.0 ΕΡΓΑΣΙΑ:
4.1. Η ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΠΑΡΕΧΕΙ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ.
4.2. Η ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΝΟΙΓΕΙ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥΣ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΕΙΔΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΙΧΜΗΣ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΡΓΟΥ ΠΡΟΣ ΑΥΤΗΝ. ΜΕ ΤΗ ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΟΜΗΣΗ ΤΗΣ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΘΑ ΠΑΡΕΧΕΙ ΠΑΝΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ,
4.3. ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ.
4.4. Η ΑΜΟΙΒΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.
4.5. Η ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΘΑ ΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ ΑΠΟ ΕΝΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΥΨΗΛΟΤΑΤΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΚΑΘΑΡΗ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ. ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΥΤΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΟ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΕΙ ΚΕΡΔΟΦΟΡΕΣ ΣΕΛΙΔΑ 15 ΑΠΟ 40
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΝΕΤΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΜΕΤΟΧΩΝ ΤΟΥ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ. ΌΛΑ ΤΑ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΤΑΜΕΙΑ ΑΦΟΥ ΕΛΕΓΧΘΟΥΝ ΘΑ ΕΞΥΓΙΑΝΘΟΥΝ ΚΑΙ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ. Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΜΕΣΩ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΝΟΜΩΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ. ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ. ΆΝΘΡΩΠΟΙ ΓΕΜΑΤΟΙ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΣΟΦΙΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΕΤΑΔΩΣΟΥΝ ΤΟΝ ΣΠΟΡΟ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΗ ΓΕΝΙΑ ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ, ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ, ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΣΜΟΘΕΑΣΗ (ΚΟΣΜΟΘΕΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΝΤΙΛΗΠΤΟ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑΣ ΩΣ ΑΛΗΘΙΝΟ ΚΑΙ ΥΠΑΡΚΤΟ).
4.6. Η ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΑΡΕΧΕΙ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΟΤΕΡΗ ΔΙΑΒΙΩΣΗ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΣΚΟΤΩΝΕΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΓΙΑΤΙ ΤΟΥΣ ΚΟΝΣΕΡΒΟΠΟΙΕΙ ΣΕ ΠΑΝΑΘΛΙΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΜΟΝΟ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ.
4.7. ΣΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Η ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΠΛΗΡΩΣ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΑΝΤΙ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΠΑΡΚΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΔΙΑΜΟΝΗΣ, ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΝΑΣΤΡΟΦΗΣ – ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΙΑΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ Κ.Ο.Κ.
ΕΙΜΑΣΤΕ ΩΣ ΈΛΛΗΝΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ ΑΥΤΑΡΚΗ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑΝ ΚΑΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ ΟΛΟΙ ΝΑ ΤΗΝ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου