- ΟΝΟΜΑΤΑ ΓΕΙΤΟΝΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΙΚΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
- ΑΠΟ ΡΑΦΑΗΛ ΓΚΑΪΔΑΤΖΗΣ - OCTOBER 7, 2020 0 SHARE AD ΕΙΚΟΝΑ: ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΠΑΡΑΛΙΑ, Π. 1950-1968 © ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ / ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ, ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ, ΜΕ ΑΡΩΜΑΤΑ, ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΧΑΜΕΝΕΣ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ, ΕΝΩ ΑΛΛΟΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΦΙΕΡΩΜΑ. ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΤΙΣ ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΟΣ, ΤΟ «ΤΑΞΙΔΙ» ΞΕΚΙΝΑΕΙ. ΦΡΑΓΚΟΜΑΧΑΛΑΣ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΔΙΠΛΑ ΣΤΑ ΆΝΩ ΛΑΔΑΔΙΚΑ Η ΟΠΟΙΑ ΠΕΡΑΣΕ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΩΣ «ΦΡΑΓΚΩΝ». ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΤΟ ΠΗΡΕ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΠΟΥ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΘΗΚΑΝ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΟΝ 19Ο ΑΙΩΝΑ. ΔΕΣΠΟΖΕΙ Ο ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΜΩΜΟΥ ΣΥΛΛΗΨΕΩΣ Η ΑΛΛΙΩΣ Η ΛΕΓΟΜΕΝΗ ΦΡΑΓΚΟΚΚΛΗΣΙΑ. ΤΣΕΡΕΜΠΟΥΛΟΝ Ο ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ ΒΑΡΔΑΡΗΣ ΑΝΕΚΑΘΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. ΕΚΕΙ «ΣΥΝΑΝΤΑΜΕ» ΚΑΙ ΤΟ ΤΣΕΡΕΜΠΟΥΛΟΝ, ΤΟ ΤΕΧΝΗΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΛΙΜΑΝΙ, ΜΙΑ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΠΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΕ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΛΑΔΑΔΙΚΑ, ΑΛΛΑ ΧΑΘΗΚΕ ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ. ΜΠΑΡΑ Η «ΑΜΑΡΤΩΛΗ» ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Η ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΜΠΑΡΑ ΟΠΩΣ ΗΤΑΝ ΓΝΩΣΤΗ, ΗΤΑΝ ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ ΠΟΥ ΟΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΔΟΥΣ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΟΥ, ΛΑΓΚΑΔΑ, ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ ΒΑΚΧΟΥ, ΟΔΥΣΣΕΩΣ, ΤΑΝΤΑΛΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΩΣ, ΠΟΥ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΟΝΟΜΑΖΑΝ DUDULAK (ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ). Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΜΠΑΡΑ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΙΩΑΝΝΟΥ, ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΑ ΝΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΟΥΡΚΟ ΠΟΥ ΣΧΗΜΑΤΙΖΟΤΑΝ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ. ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΗΛΙΑ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟ, ΜΠΑΡΑ ΟΝΟΜΑΖΑΝΕ ΕΝΑ ΚΟΙΛΩΜΑ ΜΕ ΛΙΜΝΑΖΟΝΤΑ ΥΔΑΤΑ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΚΑΠΟΤΕ ΣΚΕΠΑΣΤΗΚΕ, ΕΠΙΧΩΜΑΤΩΘΗΚΕ ΚΑΙ ΕΠΑΝΩ ΕΚΕΙ ΑΡΧΙΣΑΝ ΝΑ ΧΤΙΖΟΝΤΑΙ ΣΠΙΤΙΑ ΜΙΚΡΑ, ΕΥΤΕΛΟΥΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ. Η ΛΕΞΗ ΜΠΑΡΑ ΛΟΙΠΟΝ ΑΠΟ ΛΕΞΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΠΩΝΥΜΙΟΥ ΚΑΙ ΕΧΑΣΕ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΗΝ ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑ. ΠΕΡΑΣΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΘΡΥΛΙΚΕΣ ΤΗΣ ΜΟΡΦΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΙΚΟΥΣ ΑΝΟΧΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ, ΓΙΑ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΜΟΡΦΗ ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 60′ ΚΑΙ ΝΑ ΕΞΕΛΙΧΘΕΙ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΒΑΡΔΑΡΗ. Η ΑΜΑΡΤΩΛΉ ΙΣΤΟΡΊΑ ΤΗΣ ΠΌΛΗΣ Η ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΩΝ ΕΞΟΧΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ, ΜΕ ΜΕΓΑΛΟΠΡΕΠΕΙΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΣ, ΜΕΓΑΛΕΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΚΗΠΟΥΣ. ΈΤΣΙ ΠΕΡΙΕΓΡΑΦΕ ΤΟ
- 1914 ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΛΟΓΟΣ Α. ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΥ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΙΚΙΑΣ ΧΑΜΗΔΙΕ Η ΤΩΝ ΕΞΟΧΩΝ ΟΠΩΣ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΛΟΥΣΑΝ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ. ΕΠΡΟΚΕΙΤΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. ΑΠΟ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΑΝΑΨΥΧΗΣ, ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΗΚΕ ΣΕ ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΑΥΤΟΝΟΜΗ, ΜΟΝΤΕΡΝΑ, ΑΚΜΑΖΟΥΣΑ. ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ, ΕΒΡΑΙΟΙ, ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΙ ΖΟΥΝ ΑΡΜΟΝΙΚΑ. ΣΗΜΕΡΑ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΚΕΙΝΗ ΠΟΥ ΕΠΕΚΤΕΙΝΟΝΤΑΝ ΩΣ ΤΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΚΟΔΡΑ ΣΤΟ ΚΑΡΑΜΠΟΥΡΝΑΚΙ, ΕΧΟΥΝ ΜΕΙΝΕΙ ΕΛΑΧΙΣΤΑ, ΑΛΛΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΤΗΡΙΑ ΠΟΥ ΣΕ «ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ» ΣΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΣΥΝΟΙΚΙΑΣ. ΉΤΑΝ ΚΆΠΟΤΕ ΜΙΑ ΠΌΛΗ. Η ΓΕΙΤΟΝΙΆ ΤΩΝ ΕΞΟΧΏΝ. ΚΥΒΕΛΕΙΑ ΝΟΣΤΑΛΓΟΙ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΑΚΟΜΗ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΚΥΒΕΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΔΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ. ΜΑΓΑΖΙΑ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΚΕΙ ΜΕ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΟΝΟΜΑ ΚΡΑΤΟΥΝ «ΖΩΝΤΑΝΕΣ» ΤΙΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΕΝΑΝ ΣΥΝΔΕΤΙΚΟ ΚΡΙΚΟ ΤΟΥ ΤΟΤΕ ΜΕ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΑΥΤΗ. ΈΝΑ ΚΑΦΕΝΕΙΟ, ΜΙΑ ΠΛΑΤΕΙΑ, ΠΟΛΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΕΙΡΗΝΗΣ, ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΒΑΡΔΑΡΙΟΥ, ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΥΝΗΘΙΖΑΝ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ. ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΤΟ ΠΗΡΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΤΟ ΟΜΩΝΥΜΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΜΕ ΑΡΚΑΔΙΟΥΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΦΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ, ΑΦΟΥ ΣΕ ΑΥΤΟ ΣΥΧΝΑΖΑΝ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΪΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΟΠΩΣ Ο ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ Ο ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ ΚΑΙ Ο ΜΠΑΤΗΣ. ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΌΤΕΡΟ ΚΑΦΕΝΕΊΟ ΤΗΣ ΠΌΛΗΣ Η «ΚΑΡΔΙΑ» ΤΗΣ ΆΝΩ ΠΟΛΗΣ Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΡΟΜΦΕΗ (ΚΟΥΛΕ ΚΑΦΕ Η ΚΡΙΣΠΟΥ) ΟΝΟΜΑΣΤΗΚΕ ΕΤΣΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟ ΚΑΠΕΤΑΝ ΡΟΜΦΕΗ ΠΟΥ Ο ΣΟΥΛΤΑΝΟΣ ΤΟΝ ΕΙΧΕ ΔΙΟΡΙΣΕΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ ΤΗΣ ΡΟΥΜΕΛΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΟΛΕΜΗΣΕΙ ΤΟΝ ΑΛΗ ΠΑΣΑ, ΟΤΑΝ ΕΚΕΙΝΟΣ ΣΗΚΩΣΕ ΜΠΑΪΡΑΚΙ. ΣΤΙΣ ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΜΕ ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΗΣ ΑΥΓΟΜΑΧΙΑΣ, ΟΠΟΥ ΝΕΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΑΤΩ ΕΝΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΝΕΒΑΙΝΑΝ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΒΛΑΤΑΔΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΤΣΟΥΓΚΡΙΣΟΥΝ ΑΥΓΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ. ΑΠΩΤΕΡΟΣ ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥΣ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΟΥΝ ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΦΗΜΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΝΟΙΚΟΚΥΡΟΣΥΝΗ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣΑΝ ΤΙΣ ΑΥΓΟΜΑΧΙΕΣ. ΟΙ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΝΟΝΤΟΥΣΑΝ ΜΕ «ΡΑΒΑΣΑΚΙΑ». ΤΟ ΟΘΩΜΑΝΙΚΟ «ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ» ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΥΝΔΕΘΗΚΕ ΑΡΡΗΚΤΑ ΜΕ ΤΟ ΟΘΩΜΑΝΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΦΗΣΕ «ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ» ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΓΕΙΤΟΝΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΙΚΙΩΝ. Η ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΚΑΣΜΙΓΙΕ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΝ ΆΓΙΟ ΔΗΜΗΤΡΙΟ, ΤΟΥ ΡΕΖΙ ΒΑΡΔΑΡ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ Η ΞΗΡΟΚΡΗΝΗ ΤΟ ΜΠΟΝΤΡΟΜ ΣΤΗΝ ΆΝΩ ΠΟΛΗ, ΤΟ ΚΑΡΑΒΑΝ ΣΑΡΑΙ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΤΟ ΚΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΠΑΛΙΟΥ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟΝ ΧΟΡΤΑΤΖΗ ΕΦΕΝΤΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΡΟΤΟΝΤΑ. ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ, ΤΑ ΧΙΛΙΟΤΡΑΓΟΥΔΙΣΜΕΝΑ, ΧΑΤΖΗ ΜΠΑΞΕ ΣΤΑ ΣΦΑΓΕΙΑ ΚΑΙ ΜΠΑΞΕ ΤΣΙΦΛΙΚΙ (ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ΝΕΟΙ ΕΠΙΒΑΤΕΣ), ΤΟ ΜΙΣΙΡ ΤΣΑΡΣΙ (ΛΑΔΑΔΙΚΑ), ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΣΟΥΛΟΥΤΣΑ ΣΤΗΝ ΆΝΩ ΠΟΛΗ, ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΘΕΟΦΙΛΟΥ, ΜΙΑ ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΜΕ ΒΡΥΣΕΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΠΙ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ. ΜΕ «ΑΡΩΜΑ» ΓΑΛΛΙΑΣ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΡΑΔΙΟ ΣΙΤΥ ΕΠΙ ΤΩΝ ΟΔΩΝ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ ΌΛΓΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΦΑΛΗΡΟ, ΕΧΕΙ ΒΑΛΕΙ ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΦΥΣΙΚΟ ΤΗ «ΣΦΡΑΓΙΔΑ» ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΓΥΡΩ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ. ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ, ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΣΥΝΗΘΙΖΑΝ ΝΑ ΑΠΟΚΑΛΟΥΝ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΚΑΙ ΩΣ «ΠΑΤΕ» ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΦΥΣΙΚΑ ΤΟΥ ΠΑΛΙΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΝ ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΟΦΕΙΛΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΣΤΗ ΓΝΩΣΤΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΤΑΙΝΙΩΝ. ΓΑΛΛΙΚΗ «ΣΦΡΑΓΙΔΑ» ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ «ΕΛΙΣΕ» ΕΦΕΡΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΣΤΗ ΛΕΩΦΟΡΟ ΣΤΡΑΤΟΥ, ΕΚΕΙ ΟΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΤΩΡΑ ΤΟ ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ. ΆΦΗΣΕ ΤΟ «ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ» ΤΟΥ Η ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΜΩΡΙΣ ΧΙΡΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΜΗΝ ΜΝΗΜΟΝΕΥΕΤΑΙ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ. Η ΣΤΟΑ ΧΙΡΣ ΣΥΝΔΕΕΙ ΔΥΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΤΕΡΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΤΣΙΜΙΣΚΗ – ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ), ΕΝΩ Η ΟΔΟΣ ΒΑΡΩΝΟΥ ΧΙΡΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΠΥΚΝΟΚΑΤΟΙΚΗΜΕΝΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΑΠΟ ΤΟ ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ, ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΝΑ ΑΠΟΚΑΛΕΙΤΑΙ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΩΣ «ΧΙΡΣ». ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ ΤΟΝ ΠΑΛΙΟ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟ ΧΙΡΣ ΒΑΡΔΑΡΙΟΥ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΤΟΥ 1890. ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΧΙΡΣ ΔΟΘΗΚΕ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΟΥ ΖΕΥΓΟΥΣ ΧΙΡΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΦΕΡΑΝ ΧΡΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΝΟΣ ΠΟΛΥΙΑΤΡΕΙΟΥ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟΥ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ. Ο ΠΑΛΙΌΣ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΌΣ ΧΙΡΣ ΤΩΝ ΕΒΡΑΊΩΝ Η ΑΠΟΘΗΚΗ ΕΑΝ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙΣ ΓΑΛΛΙΚΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΠΩΣ ΜΕ ΤΗ ΛΕΞΗ ΑΠΟΘΗΚΗ ΑΝΑΦΕΡΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΝΤΕΠΩ (DEPOT ΣΤΑ ΓΑΛΛΙΚΑ / ΑΠΟΘΗΚΗ). ΓΝΩΣΤΗ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΛΛΑ ΑΛΛΑΤΙΝΙ, ΤΟ ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΟ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΠΗΡΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΑΠΟΘΗΚΗ, ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΑΜΑΞΟΣΤΑΣΙΟ ΤΩΝ ΤΡΑΜ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ ΣΤΑ ΠΕΡΙΞ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΥΚΛΟΥΤΖΑ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΣΤΑ ΔΥΤΙΚΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΝΕΟ ΚΟΥΚΛΟΥΤΖΑ. Η ΛΕΞΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ «ΕΥΟΣΜΟΝ ΑΝΘΟΣ» ΚΑΙ ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΤΟ ΛΟΓΟ ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 50′ ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΤΗΚΕ ΣΕ ΕΥΟΣΜΟΣ. ΓΕΙΤΟΝΙΚΑ, Ο ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΧΑΡΜΑΝΚΙΟΪ ΠΟΥ ΧΡΟΝΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΝΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 17ΟΥ ΑΙΩΝΑ. Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ «ΧΩΡΙΟ ΜΕ ΑΛΩΝΙΑ», ΟΜΩΝΥΜΟ ΤΟΥ ΕΚΤΕΝΟΥΣ ΟΘΩΜΑΝΙΚΟΥ ΤΣΙΦΛΙΚΙΟΥ. Η ΑΦΙΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΟΔΗΓΗΣΕ ΣΤΗ ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΕ (ΝΕΟ) ΚΟΡΔΕΛΙΟ, ΕΝΩ ΤΟ 1949 ΠΡΟΣΤΕΘΗΚΕ ΚΑΙ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ, ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. ΕΎΟΣΜΟΣ ― TO ΝΈΟ ΚΈΝΤΡΟ ΣΤΑ ΔΥΤΙΚΆ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΊΚΗΣ! «ΑΡΣΑΚΛΙ» Η «ΑΚΣΑΚΛΙ» ΑΠΟΚΑΛΟΥΤΑΝ ΤΟ ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΟΣΟ ΚΑΤΟΙΚΟΥΤΑΝ ΑΠΟ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΥΣ, ΤΟΝ 18Ο ΑΙΩΝΑ. ΥΠΑΓΟΤΑΝ ΣΤΟ «ΝΑΧΙΓΙΕ» ΤΗΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ, ΜΕΧΡΙ ΠΟΥ ΤΟ 1914, ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΙΔΡΥΣΑΝ ΝΕΟ ΧΩΡΙΟ, ΕΝΩ Η ΝΕΑ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΔΟΘΗΚΕ ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ Α’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ. ΚΑΠΟΥΤΖΗΔΑ, ΚΑΜΠΙΤΖΙΔΑ Η ΚΑΙ ΚΑΠΟΥΤΖΙΛΑΡ, ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ «ΚΑΣΤΡΟΦΥΛΑΚΕΣ», Η ΠΑΛΙΑ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΥΛΑΙΑΣ. ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΤΩΡΙΝΗ ΟΝΟΜΑΣΙΑ, ΘΥΜΙΖΕΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΤΙ ΦΥΛΑΕΙ ΤΙΣ ΠΥΛΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ. ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΝ ΚΑΙ ΣΑΝ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟ «ΣΤΡΕΨΑ». ΛΕΜΠΕΤ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ. ΠΗΡΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΤΖΑΜΙ ΤΟΥ ΛΕΜΠΕΤ ΠΟΥ ΧΤΙΣΤΗΚΕ ΤΟ 1903 ΣΤΟ ΠΡΩΗΝ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΛΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΧΑΣΑΝ ΦΕΧΜΙ ΠΑΣΑ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΣΥΖΥΓΟΥ ΤΟΥ. ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΣΠΙΤΙΩΝ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΕ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ Η ΠΡΟΝΟΙΑ ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ ΤΗΝ ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ, ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΤΟΝ ΤΟΤΕ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΠΙΚΟΙΣΜΟΥ ΝΑ ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΕΙ ΤΟ 1934 ΤΟΝ ΟΙΚΙΣΜΟ ΣΕ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ. ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 80′ Η ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΨΥΧΙΑΤΡΕΙΟ ΛΕΓΟΤΑΝ ΛΕΜΠΕΤΙ. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΠΑΝΤΩΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΚΑΙ Η ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΛΑΖΑΡΙΔΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ. ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΣΕ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΣΤΗΝ PARALLAXI. «ΤΟ ΝΕΟΤΕΥΚΤΟ ΣΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1950 ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ «ΑΓΝΟ» ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΙ ΜΕ ΑΚΟΜΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΣΑΦΗΝΕΙΑ ΤΟ ΤΟΠΙΟ. ΘΑΛΑΜΑΤΑ ΛΕΓΑΝΕ ΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΥΠΟΔΕΧΤΗΚΑΝ ΣΤΙΣ ΔΥΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΕΣ ΤΟΥΣ. Η ΠΡΩΤΗ ΤΟ 1914 ΚΑΙ Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΤΟ 1922. Ο ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΟΝΟΜΑΣΤΗΚΕ «ΛΕΜΠΕΤ». ΔΥΟ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΝΟΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΟΙΚΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ. Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ ΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΣΤΟΥΣ ΣΤΑΥΛΟΥΣ ΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΩΝ ΣΤΡΑΤΕΥΜΑΤΩΝ ΤΟΥ Α΄ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΩΣ ΕΞ ΑΙΤΙΑΣ ΤΟΥ ΓΑΛΛΙΚΟΥ LES BETES (ΤΑ ΚΤΗΝΗ) ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΟΥ Ο ΟΙΚΙΣΜΟΣ. Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ ΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΗΡΘΑΝ ΤΟ 1914 ΠΡΙΝ ΤΟΥΣ ΓΑΛΛΟΥΣ ΠΟΥ ΗΡΘΑΝ ΤΟ 1915 ΟΤΑΝ Ο ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΛΕΜΠΕΤ ΕΙΧΕ ΗΔΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΙ. ΚΑΙ ΑΚΟΜΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΑΝΑΠΑΡΑΓΟΥΝ ΑΥΤΟ ΤΟ ΛΑΘΟΣ, ΑΚΟΜΗ ΒΟΡΕΙΟΤΕΡΑ, ΣΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΝΕΑ ΕΥΚΑΡΠΙΑ ΥΠΗΡΧΕ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ 1696 ΤΟ ΤΣΙΦΛΙΚΙ ΛΕΜΠΕΤ. ΓΙΑ ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟ ΟΝΟΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΟΙΚΕΣΙΑ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΚΑΡΠΙΑ ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΤΟΥ ΤΑΥΤΙΣΗ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΒΡΕΙ ΑΡΚΕΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΕ ΒΙΒΛΙΑ ΜΟΥ (1) ΛΕΜΠΕΤ, ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΆΛΛΗΣ ΠΛΕΥΡΑΣ, 1993. 2) Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΤΟΥ ΖΕΙΤΕΝΛΙΚ, ΕΚΔ. ΖΗΤΡΟΣ, 2012. 3) ΕΚΕΙΘΕΝ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΚΔ. UNIVERSITY STUDIO PRESS, 2015)». ΔΑΟΥΤ ΜΠΑΛΗ ΚΑΙ ΑΚ ΜΠΟΥΝΑΡ Η ΑΛΛΙΩΣ ΠΑΛΑΙΟΚΑΣΤΡΟ ΚΑΙ ΑΣΠΡΟΒΡΥΣΗ. ΟΙΚΙΣΜΟΙ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΝ ΚΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΡΥΟΝΕΡΙ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΠΟΝΤΙΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΝ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΠΟΛΗΣ, ΑΦΟΥ ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ «ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΝ» ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΧΩΡΙΩΝ ΠΟΥ ΖΟΥΣΑΝ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ. ΤΕΛΙΚΑ, ΤΟ ΩΡΑΙΟ ΚΑΣΤΡΟ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΧΩΡΙΑ ΠΟΥ ΑΦΗΣΑΝ ΠΙΣΩ ΤΟΥΣ, ΕΔΩΣΕ ΤΗ «ΛΥΣΗ» ΓΙΑ ΝΑ «ΓΕΝΝΗΘΕΙ» ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟ. Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΕ ΤΟ 1083 ΚΑΙ ΑΝΑΦΕΡΟΤΑΝ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΔΗΜΟΥ. ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΦΡΑΣΗ ΣΚΑΛΑΣ ΜΕΡΙΑ, ΟΠΟΥ ΣΚΑΛΑ ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ Η ΑΠΟΒΑΘΡΑ ΤΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ ΕΔΡΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ. Ο ΟΡΟΣ ΔΕΝ ΣΧΕΤΙΖΟΤΑΝ ΜΕ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΑΘΩΣ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ ΕΚΤΕΙΝΟΝΤΑΝ ΑΠΟ ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΝΕΑ ΜΟΥΔΑΝΙΑ ΕΩΣ ΤΗ ΘΕΡΜΗ. ΑΡΓΟΤΕΡΑ, ΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΕΔΩΣΑΝ ΟΝΟΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ ΤΟΥΣ: ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ (ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΗΝΗ (Η ΤΣΕΣΜΕ) ΤΗΣ ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ), ΚΑΤΙΡΛΙ (ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΤΙΡΛΙ ΒΙΘΥΝΙΑΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ) Κ.Α. ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΛΙΓΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΝΑ ΠΑΛΙΟ ΟΝΟΜΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΦΕΡΕΙ ΝΑ «ΕΠΙΖΗΣΕΙ» ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΡΕΤΖΙΚΙ. ΣΗΜΕΡΑ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΠΕΥΚΑ, ΑΛΛΑ Η ΠΑΛΙΑ ΤΗΣ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΕΥΡΕΩΣ. ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΤΟΠΩΝΥΜΙΟ URENDJICK, ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ «ΜΙΚΡΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ». Η ΚΑΤΑΛΗΞΗ –DJICK ΕΙΝΑΙ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΑΙ ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΑ ΥΠΟΚΟΡΙΣΤΙΚΑ ΔΕΙΧΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΜΕΓΕΘΟΣ. Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΠΑΡΑΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΛΕΞΗΣ ΕΙΝΑΙ EURUMEDJEECK. ΑΝΑΤΡΕΧΟΝΤΑΣ ΣΤΟΥΣ ΠΑΛΙΟΥΣ ΧΑΡΤΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΕΡΙΗΓΗΤΕΣ ΤΟΥ 19ΟΥ ΚΑΙ 20ΟΥ ΑΙΩΝΑ ΕΝΤΟΠΙΖΟΝΤΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΕΚΔΟΧΕΣ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ, ΑΝΑΛΟΓΑ ΠΩΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΤΑΝ Ο ΚΑΘΕ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΟ ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΑΥΤΟ ΟΝΟΜΑ. ΈΤΣΙ ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΟΛΛΕΣ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΟΥΡΟΥΜΔΖΙΚ ΤΟ 1839 (ΑΝΤΡΙΑΝΟ ΒΑΛΒΙ), ERUNJUK ΤΟ 1854, ΡΟΥΝΤΣΟΥΚΙΟ ΚΑΙ ΟΥΡΟΝΤΣΟΥΚΙΟ ΤΟ 1880 (ΜΙΧΑΗΛ ΧΑΤΖΗ ΙΩΑΝΝΟΥ), ORENTZIK ΤΟ 1903, ΡΟΥΝΤΖΙΚΙΟ ΤΟ 1905, ΟΥΡΑΝΤΖΙΚ ΤΟ 1913, ORENDZIK ΤΟ 1914, URENDJICK ΤΟ 1924 ΚΑΙ 1929, ΡΕΤΖΙΚΙ ΚΑΙ ΤΖΕΚΗ ΤΟ 1927, ΡΕΝΔΖΙΚ ΚΑΙ ΡΕΤΖΙΝΑ ΤΟ 1928, RETSINA (RETSIKI) ΤΟ 1940, ΡΕΤΖΙΚΙΟΝ ΤΟ 1955. ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΠΡΟΚΑΛΕΙ Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΖΕΚΗ ΤΟΥ 1927 ΠΟΥ ΑΠΟΔΙΔΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟ ΕΜΠΟΡΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΖΕΚΗ ΆΜΠΟΤ ΠΟΥ ΣΤΙΓΜΑΤΙΣΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΡΕΤΖΙΚΙΟΥ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΜΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ. ΚΑΤΙ ΑΝΑΛΟΓΟ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΣΕΔΕΣ, ΤΩΡΙΝΗΣ ΘΕΡΜΗΣ. ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΝ ΩΣ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΛΟΥΣΙΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΤΟΤΕ ΕΠΟΧΗΣ, ΑΦΟΥ ΕΚΕΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΤΑ ΜΕΤΟΧΙΑ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΩΝ ΜΟΝΩΝ. ΟΙ ΟΘΩΜΑΝΟΙ ΕΔΩΣΑΝ ΤΟ ΟΝΟΜΑ «ΤΣΙΦΛΙΚΙ ΣΕΔΕΣ». ΤΟ ΝΕΟ ΟΝΟΜΑ ΠΟΥ ΔΟΘΗΚΕ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΕ ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΗΡΟΔΟΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕ ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΑΥΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΡΜΑΪΚΟΥ ΚΟΛΠΟΥ. Η ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΑΣΗ ΣΕΔΕΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΧΕΙ ΚΡΑΤΗΣΕΙ «ΖΩΝΤΑΝΟ» ΤΟ ΤΟΠΩΝΥΜΙΟ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ. ΚΑΡΑΙΣΙΝ, ΛΕΓΟΤΑΝ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 1913 ΚΑΤΟΙΚΟΥΝΤΑΝ ΑΠΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΒΛΑΧΩΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΤΟΥ 1917 ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΧΤΙΣΤΕΙ ΚΑΤΑΥΛΙΣΜΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΣΕ ΤΟΥΣ ΠΥΡΟΠΑΘΕΙΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ. ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΑΡΧΙΣΕ Η ΑΦΙΞΗ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΘΡΑΚΗ. ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ Ο ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΤΗΚΕ ΣΕ ΠΟΛΙΧΝΗ (ΜΙΚΡΗ ΠΟΛΗ). ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ «ΖΕΙΤΕΝΛΙΚ» ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΤΙΣ ΑΙΩΝΟΒΙΕΣ ΕΛΙΕΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΧΑΝ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ. ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΣΗΜΕΙΟ ΕΧΕΙ ΣΥΝΔΥΑΣΤΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΜΜΑΧΙΚΩΝ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Ο ΧΆΡΤΗΣ ΤΗΣ ΠΌΛΗΣ: ΣΤΗ ΣΙΩΠΉ ΤΟΥ ΖΈΙΤΕΝΛΙΚ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΚΑΙ Η ΠΑΛΙΑ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΤΟ ΕΛΕΓΑΝ ΚΑΣΚΑΡΚΑ ΚΑΙ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΠΟΛΛΕΣ ΧΗΝΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΒΙΟΥΣΑΝ ΣΤΗ ΒΑΛΤΩΔΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΟΣ ΔΕΛΤΑ ΤΩΝ ΠΟΤΑΜΩΝ ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΞΙΟΥ, ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΟ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΟ ΕΘΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΔΕΛΤΑ ΑΞΙΟΥ. Η ΛΗΤΗ ΧΤΙΣΤΗΚΕ ΠΑΝΩ ΣΤΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΤΗΣ ΟΜΩΝΥΜΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, 14 ΧΛΜ. ΒΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Η ΑΠΟΨΗ, ΟΤΙ Η ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΗΤΑΝ ΒΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΛΕΓΟΜΕΝΗ ΛΗΤΑΙΑ ΠΥΛΗ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΣΚΕΛΟΥΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΟΠΟΥ ΠΕΡΝΑ ΣΗΜΕΡΑ Η ΟΔΟΣ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ. ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΑΠΕΚΤΗΣΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΑΪΒΑΖ. Ο ΧΩΡΟΣ ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΔΡΥΜΟΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΛΗΞΗ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΠΟΛΕΜΩΝ ΕΝΤΑΧΘΗΚΕ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟ 1918 ΜΕ ΤΟ ΦΕΚ 152Α – 09/07/1918 ΟΡΙΖΕΤΑΙ ΕΔΡΑ ΤΗΣ ΝΟΕΣΥΣΤΑΘΗΣΑΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΔΡΥΜΙΓΚΛΑΒΑ. ΤΕΛΟΣ, ΤΟ ΜΕΛΙΣΣΟΧΩΡΙ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕ ΕΔΡΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΕΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΚΙΛΚΙΣ, ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ ΗΤΑΝ ΓΝΩΣΤΟ ΩΣ ΜΠΑΛΤΖΑ.
- Read more at: https://parallaximag.gr/epikairotita/onomata-geitonion-kai-synoikion-tis-thessalonikis-pou-chathikan-sto-chrono
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου